Det är en lugn period i livet just nu,
det måste vara det!
Jag måste säga nej till allt som jag inte måste säga ja till.
Jag går liksom på halvfart och gör allt för att inte stressa upp mig.
Den inre stressen har börjat ge mig ångest.
Ångest som jag är livrädd för...
Jag vet inte hur jag halkade ner hit,
vad var det som blev för mycket?
Ws alla sjukdagar?
För lång tid av dålig sömn?
Otillräckligheten?
Den dåliga stämningen på jobbet?
Saknaden?
Oron?
Alltihop, samtidigt, för länge!
söndag 1 december 2013
måndag 7 oktober 2013
älskade ungar...
Gränslös kärlek kan ibland vara smärtsam...
-Jag hatar dig, sa min nio åring idag. Han fick inte som han ville. Jag vet att han inte menar det så men aj vad det svider...
onsdag 2 oktober 2013
"lämna dig själv ifred ibland"...
Ibland har man för höga krav på sig själv,
visst måste saker bli gjorda men det skadar ju inte att hinna njuta lite av livet ibland!
Vi är bra på att se våra egna brister och lägga skuld på oss själva.
Hur vore det om vibörjade se lite möjligheter istället!?:)
Livet är här och nu.
Jag har landat.
Jag mår bra och jag är ganska bra...
Som vanligt är det mycket med barnen.
W håller sig ganska frisk men oron finns ju här att han snart ska bli dålig igen.
Vi får bra hjälp av sjukvården, de utreder och håller koll. Det känns tryggt.
Senaste nytt är svaren på alla blodprover, alla var bra förutom amylaset som var för lågt.
Vidare ska utredningen om cystisk fibros göras klart, ett nytt svetttest för att utesluta cf.
W växer inte så mkt rent fysiskt men oj vad han utvecklas :)
Jag älskar att vara mamma,
även att det är svårt ibland :P
visst måste saker bli gjorda men det skadar ju inte att hinna njuta lite av livet ibland!
Vi är bra på att se våra egna brister och lägga skuld på oss själva.
Hur vore det om vibörjade se lite möjligheter istället!?:)
Livet är här och nu.
Jag har landat.
Jag mår bra och jag är ganska bra...
Som vanligt är det mycket med barnen.
W håller sig ganska frisk men oron finns ju här att han snart ska bli dålig igen.
Vi får bra hjälp av sjukvården, de utreder och håller koll. Det känns tryggt.
Senaste nytt är svaren på alla blodprover, alla var bra förutom amylaset som var för lågt.
Vidare ska utredningen om cystisk fibros göras klart, ett nytt svetttest för att utesluta cf.
W växer inte så mkt rent fysiskt men oj vad han utvecklas :)
Jag älskar att vara mamma,
även att det är svårt ibland :P
tisdag 30 juli 2013
Eko...
Lille W är som ett eko,
allt jag säger upprepar han.
Enstaka ord har blivit till meningar,
det går så fort!!!
Det märks att han vill framåt,
hela tiden helst :)
Fortfarande frisk,
och vad det märks på honom hur bra han mår.
Det är så att hela hjärtat ler.
Jag funderar mycket på hur vi ska kunna stanna i det här tempot,
nu när vardagen närmar sig igen är jag rädd att falla in i gamla vanliga mönster.
Vi mår så bra av att vara så här glada, stressen är ett fördärv.
Om jag lovar mig själv att ta en stund varje morgon att tänka efter,
kan jag hålla mig medveten då?
Jag måste i alla fall försöka.
allt jag säger upprepar han.
Enstaka ord har blivit till meningar,
det går så fort!!!
Det märks att han vill framåt,
hela tiden helst :)
Fortfarande frisk,
och vad det märks på honom hur bra han mår.
Det är så att hela hjärtat ler.
Jag funderar mycket på hur vi ska kunna stanna i det här tempot,
nu när vardagen närmar sig igen är jag rädd att falla in i gamla vanliga mönster.
Vi mår så bra av att vara så här glada, stressen är ett fördärv.
Om jag lovar mig själv att ta en stund varje morgon att tänka efter,
kan jag hålla mig medveten då?
Jag måste i alla fall försöka.
lördag 27 juli 2013
"Ur ingenting är allting möjligt..."
Man kan göra vad man vill av tiden man har.
Tiden är det värdefullaste.
Den tillåter oss att finnas.
Den kommer aldrig tillbaka, den som har varit...
Gammal tid är förbi,
det är den som har format oss.
Dagen idag är min att forma.
Jag har inte längre någon lust att stressa bort det.
Stannar upp och prioriterar.
Jag vill vara med människor jag tycker om,
jag vill tycka om människor...
Jag vill le när jag vaknar för att jag är glad över det jag har!
Sorger bleknar,
ärren kanske framträder tydligare i solen,
men de är bara en påminnelse om att inte göra samma misstag igen.
Jag är jag igen...
Tiden är det värdefullaste.
Den tillåter oss att finnas.
Den kommer aldrig tillbaka, den som har varit...
Gammal tid är förbi,
det är den som har format oss.
Dagen idag är min att forma.
Jag har inte längre någon lust att stressa bort det.
Stannar upp och prioriterar.
Jag vill vara med människor jag tycker om,
jag vill tycka om människor...
Jag vill le när jag vaknar för att jag är glad över det jag har!
Sorger bleknar,
ärren kanske framträder tydligare i solen,
men de är bara en påminnelse om att inte göra samma misstag igen.
Jag är jag igen...
söndag 21 juli 2013
Tillbaka till verkligheten...
Dags att börja jobba igen i veckan efter en härlig semester.
Vädret har varit fantastiskt och vi har mest bara badat och latat oss :).
W är frisk just nu, det måste vara rekord :).
Ingen feber på över en vecka!(peppa, peppa, ta i trä!)
Nu ska vi längta till nästa semester, om fyra veckor åker vi till Turkiet :).
I slutet av veckan är det dags för möte med Mr M också,
det retar mig redan nu att lägga tid på det när jag vet att ingenting har hunnit förändras sen sist.
Idag vill jag njuta av dagen med barnen, inget jobb, ingen Mr M...
Tror vi åker och badar ;)
Vädret har varit fantastiskt och vi har mest bara badat och latat oss :).
W är frisk just nu, det måste vara rekord :).
Ingen feber på över en vecka!(peppa, peppa, ta i trä!)
Nu ska vi längta till nästa semester, om fyra veckor åker vi till Turkiet :).
I slutet av veckan är det dags för möte med Mr M också,
det retar mig redan nu att lägga tid på det när jag vet att ingenting har hunnit förändras sen sist.
Idag vill jag njuta av dagen med barnen, inget jobb, ingen Mr M...
Tror vi åker och badar ;)
måndag 15 juli 2013
Lämna oss ifred...
Det är blandade känslor i mig efter det samtal jag fick idag vad gäller Ws pappa...
Lättnad att få bekräftat något jag redan kände i magen.
Nervositet över hur det ska gå.
Sorg för att Ws pappa än en gång väljer bort honom.
Jag funderar mycket på den där dokumentären jag såg en gång;
om de vuxna barnen som blivit så djupt svikna av en förälder och ändå mindes denne med sådan kärlek.
Är det så W kommer att känna?
Jag hoppas någonstans att han en dag ska kunna förstå sjukdomen.
Att han aldrig ska bära skulden.
Att jag kan räcka till...
Just nu ligger mina två små prinsar i min säng, sover och snusar ikapp.
Det är frid här hemma;
barnen är glada, jag är glad.
Vi har det så bra vi bara kan.
(Det är bara tragiskt att veta hur lätt det kan ryckas bort...
eller snarare hur enkelt jag har släppt på gränserna förut.
Jag är rädd att jag ska göra det igen.)
Lättnad att få bekräftat något jag redan kände i magen.
Nervositet över hur det ska gå.
Sorg för att Ws pappa än en gång väljer bort honom.
Jag funderar mycket på den där dokumentären jag såg en gång;
om de vuxna barnen som blivit så djupt svikna av en förälder och ändå mindes denne med sådan kärlek.
Är det så W kommer att känna?
Jag hoppas någonstans att han en dag ska kunna förstå sjukdomen.
Att han aldrig ska bära skulden.
Att jag kan räcka till...
Just nu ligger mina två små prinsar i min säng, sover och snusar ikapp.
Det är frid här hemma;
barnen är glada, jag är glad.
Vi har det så bra vi bara kan.
(Det är bara tragiskt att veta hur lätt det kan ryckas bort...
eller snarare hur enkelt jag har släppt på gränserna förut.
Jag är rädd att jag ska göra det igen.)
onsdag 10 juli 2013
måndag 8 juli 2013
Semester...
"Brådska har ingen välsignelse med sig."
Vardagen är allt som oftast stressig, eller snararare; jag är stressig i vardagen.
Nu är det inga tider att passa på samma sätt, och ingen press att W måste vara frisk...
Skönt att pusta ut, tid att stanna upp.
Jag vill njuta av ledigheten! :)
Vardagen är allt som oftast stressig, eller snararare; jag är stressig i vardagen.
Nu är det inga tider att passa på samma sätt, och ingen press att W måste vara frisk...
Skönt att pusta ut, tid att stanna upp.
Jag vill njuta av ledigheten! :)
fredag 28 juni 2013
...
Så har det då hänt som jag har väntat på;
- Mr M har tabbat sig igen.
Jag kände förändringen redan innan den kom,
det är skrämmande hur väl jag har lärt mig att läsa honom.
Jag inser hur mycket det har slitit på mig att ha Mr M i Ws liv.
Oron har funnits här och styrt våra dagar.
Nu när han försvinner igen följer det nervösa i magen med honom och jag kan andas igen.
Jag har känt mig så trött, sliten, slutkörd!
Jag har inbillat mig att det har berott på hur mitt liv ser ut, barnen och jobbet och alla måsten.
Men det förstår jag ju nu;
det är han som får mig att må så!
Osäkerheten, otryggheten i att aldrig veta när nästa svek ska komma.
All min energi har gått till att försöka hantera känslorna som Mr Ms sjukdom väcker hos mig.
Min första reaktion var ilska,
jag blir så arg på Mr M som utsätter oss för sin ansvarslöshet.
När ilskan nu lägger sig känner jag skuld istället.
Det är inte Mr M jag borde vara arg på.
Det är mig.
Det är jag som borde satt gränsen.
Det var jag som utsatte oss för det här igen.
Varför?
För Ws skull?
Nu räcker det!
Om jag är den som finns här för W så ska jag fasiken göra det bästa jag kan.
Det bästa jag kan göra är att må bra!
- Mr M har tabbat sig igen.
Jag kände förändringen redan innan den kom,
det är skrämmande hur väl jag har lärt mig att läsa honom.
Jag inser hur mycket det har slitit på mig att ha Mr M i Ws liv.
Oron har funnits här och styrt våra dagar.
Nu när han försvinner igen följer det nervösa i magen med honom och jag kan andas igen.
Jag har känt mig så trött, sliten, slutkörd!
Jag har inbillat mig att det har berott på hur mitt liv ser ut, barnen och jobbet och alla måsten.
Men det förstår jag ju nu;
det är han som får mig att må så!
Osäkerheten, otryggheten i att aldrig veta när nästa svek ska komma.
All min energi har gått till att försöka hantera känslorna som Mr Ms sjukdom väcker hos mig.
Min första reaktion var ilska,
jag blir så arg på Mr M som utsätter oss för sin ansvarslöshet.
När ilskan nu lägger sig känner jag skuld istället.
Det är inte Mr M jag borde vara arg på.
Det är mig.
Det är jag som borde satt gränsen.
Det var jag som utsatte oss för det här igen.
Varför?
För Ws skull?
Nu räcker det!
Om jag är den som finns här för W så ska jag fasiken göra det bästa jag kan.
Det bästa jag kan göra är att må bra!
fredag 31 maj 2013
Good enough...
Mr M är fortfarande på behandlingshem, jag ska på möte där idag.
Jag har en olustig känsla i magen inför det.
Kanske beror det på det förgångna, att alla försök att komma överens om något för W har resulterat i samma gamla vanliga kaos.
Jag har inte energi att lägga på saker som ändå inte leder någonstans!
W har varit sjuk igen.
Det tar på krafterna.
Det är helt upp och ner på jobbet och jag känner att det är där jag måste vara,
samtidigt som jag måste finnas här närvarande för de stora barnen oxå.
Helst skulle jag behöva vara minst tre personer!
Men nu är jag inte det...
Jag får göra så gott jag kan.
Jag har en olustig känsla i magen inför det.
Kanske beror det på det förgångna, att alla försök att komma överens om något för W har resulterat i samma gamla vanliga kaos.
Jag har inte energi att lägga på saker som ändå inte leder någonstans!
W har varit sjuk igen.
Det tar på krafterna.
Det är helt upp och ner på jobbet och jag känner att det är där jag måste vara,
samtidigt som jag måste finnas här närvarande för de stora barnen oxå.
Helst skulle jag behöva vara minst tre personer!
Men nu är jag inte det...
Jag får göra så gott jag kan.
fredag 19 april 2013
Mr M nykter?
Jag vill inte tro att det är sant,
vågar inte hoppas på att det ska bära.
Men Mr M är nykter och W får äntligen spendera tid med sin pappa.
Det griper mig ända in i själen att se dem tillsammans.
Någonstans är det här vad jag har hoppats på och längtat till och det är så fruktansvärt skrämande att det kan ryckas bort så lätt igen.
W gömmer huvudet mot min axel och blir lite förlägen först när M kommer, men det tar bara en kort stund innan han tinar och suger åt sig Ms uppmärksamhet.
Det märks så tydligt att W känner att Mr M är en speciell person i hans liv.
Efter allt, efter all denna tid...
Jag önskar W det här, det gör jag!
vågar inte hoppas på att det ska bära.
Men Mr M är nykter och W får äntligen spendera tid med sin pappa.
Det griper mig ända in i själen att se dem tillsammans.
Någonstans är det här vad jag har hoppats på och längtat till och det är så fruktansvärt skrämande att det kan ryckas bort så lätt igen.
W gömmer huvudet mot min axel och blir lite förlägen först när M kommer, men det tar bara en kort stund innan han tinar och suger åt sig Ms uppmärksamhet.
Det märks så tydligt att W känner att Mr M är en speciell person i hans liv.
Efter allt, efter all denna tid...
Jag önskar W det här, det gör jag!
onsdag 17 april 2013
Jag klandrar dig...
Kan inte riktigt skilja på om det är ilska eller sorg,
frustration eller avundsjuka som flammar i mig.
Negativa känslor.
Kanske alla blandade på en och samma gång.
Det är ditt fel!!!
Jag är låst, inlåst med W.
Utlåst från allt som inte är W.
Jag tror att jag kvävs, drunknar...
Det finns så mycket mer av mig.
Ja, jag är mamma men jag är också en person.
Ibland behöver jag andra saker.
Sånt som är för mig!
Tid...
Tid ifred, tid till livet utanför.
Jag klandrar dig...
Om du hade funnits här, om du inte hade supit bort det senaste året, om du hade tagit ditt ansvar.
Då hade jag i alla fall haft möjligheten.
Det är så små saker som skulle betyda så mycket.
En dusch ifred, en sovmorgon, en kväll med vänner...
Jag skyller på dig att mitt mående vacklar. Att jag inte riktigt orkar...
frustration eller avundsjuka som flammar i mig.
Negativa känslor.
Kanske alla blandade på en och samma gång.
Det är ditt fel!!!
Jag är låst, inlåst med W.
Utlåst från allt som inte är W.
Jag tror att jag kvävs, drunknar...
Det finns så mycket mer av mig.
Ja, jag är mamma men jag är också en person.
Ibland behöver jag andra saker.
Sånt som är för mig!
Tid...
Tid ifred, tid till livet utanför.
Jag klandrar dig...
Om du hade funnits här, om du inte hade supit bort det senaste året, om du hade tagit ditt ansvar.
Då hade jag i alla fall haft möjligheten.
Det är så små saker som skulle betyda så mycket.
En dusch ifred, en sovmorgon, en kväll med vänner...
Jag skyller på dig att mitt mående vacklar. Att jag inte riktigt orkar...
måndag 18 mars 2013
på gott eller ont...
Jag har lärt mig en hel del påväg hit...
Främst har jag förstått hur föränderligt allting är.
Från lycka till sorg, varmt till kallt, från ärlighet till svek...
Det goda ligger så nära det onda att det är svårt att se gränsen mellan dem.
Jag hade en föreställning om att de var motsattser.
Men det goda tenderar ofta att göra ont och det som verkar kallt och hårt kan vara det som värmer ända in i själen.
Det är inte ens konstigt när man tänker efter. Alla behöver vi olika...
Jag behöver sanning...
Säg aldrig det du inte menar, men säg gärna det du står för!
Jag har fått nog...
Det räcker nu!
Jag menar att mitt ansvar börjar och slutar här.
Vad alla andra gör med sitt eget ansvar får stå för dem.
Jag kan inte bli nertrampad mer.
Jag kan inte.
Jag har redan fastnat där under fotsulan.
Jag kan inte bli nertrampad mer.
Jag kan inte.
Jag väljer att inte bli det!
Främst har jag förstått hur föränderligt allting är.
Från lycka till sorg, varmt till kallt, från ärlighet till svek...
Det goda ligger så nära det onda att det är svårt att se gränsen mellan dem.
Jag hade en föreställning om att de var motsattser.
Men det goda tenderar ofta att göra ont och det som verkar kallt och hårt kan vara det som värmer ända in i själen.
Det är inte ens konstigt när man tänker efter. Alla behöver vi olika...
Jag behöver sanning...
Säg aldrig det du inte menar, men säg gärna det du står för!
Jag har fått nog...
Det räcker nu!
Jag menar att mitt ansvar börjar och slutar här.
Vad alla andra gör med sitt eget ansvar får stå för dem.
Jag kan inte bli nertrampad mer.
Jag kan inte.
Jag har redan fastnat där under fotsulan.
Jag kan inte bli nertrampad mer.
Jag kan inte.
Jag väljer att inte bli det!
fredag 15 mars 2013
Time...
Tid...
Ständigt tid som inte finns.
Prioritera... hm...
Jaa, men det är lättare att halka in i invanda mönster.
Jag tappar fotfästet ibland och trillar ner i mörkret. Där kan jag sitta och se ljuset men inte riktigt orka gå mot det...
Jag är bra på att tänka negativa tankar, bra på att tycka dåligt om mig själv. Jag räcker inte till, jag duger inte, jag kan inte...
Ingen annan tycker synd om mig, så då får jag väl göra det själv!
Det är lite så just nu.
Jag slits mellan viljan att fixa allt och tröttheten.
Det finns ännu glimtar som får livet att bära.
Jag bröt alla mönster igår när jag tog med mig barnen till simmis, helt spontant, mitt i vardagen, trots tröttheten och alla måsten. Det gjorde oss gott! :)
W var på 18 månaders besök på BVC igår, han har äntligen börjat växa lite, lite i allafall. Om detta ändå kunde vara vändningen. Jag vill ha en frisk son nu! Inga mer sjukdommar tack!!!
Annars händer allt så fort med W. Han har flera ord nu helt plötsligt, han härmar nästan allt man säger och han har en vilja av stål.
Just nu är han mycket och ofta frustrerad, när vi inte förstår honom.
Jo, tid.... det skulle jag behöva lite till! Tid till nuet, att vara här, närvarande med tålamod...
Ständigt tid som inte finns.
Prioritera... hm...
Jaa, men det är lättare att halka in i invanda mönster.
Jag tappar fotfästet ibland och trillar ner i mörkret. Där kan jag sitta och se ljuset men inte riktigt orka gå mot det...
Jag är bra på att tänka negativa tankar, bra på att tycka dåligt om mig själv. Jag räcker inte till, jag duger inte, jag kan inte...
Ingen annan tycker synd om mig, så då får jag väl göra det själv!
Det är lite så just nu.
Jag slits mellan viljan att fixa allt och tröttheten.
Det finns ännu glimtar som får livet att bära.
Jag bröt alla mönster igår när jag tog med mig barnen till simmis, helt spontant, mitt i vardagen, trots tröttheten och alla måsten. Det gjorde oss gott! :)
W var på 18 månaders besök på BVC igår, han har äntligen börjat växa lite, lite i allafall. Om detta ändå kunde vara vändningen. Jag vill ha en frisk son nu! Inga mer sjukdommar tack!!!
Annars händer allt så fort med W. Han har flera ord nu helt plötsligt, han härmar nästan allt man säger och han har en vilja av stål.
Just nu är han mycket och ofta frustrerad, när vi inte förstår honom.
Jo, tid.... det skulle jag behöva lite till! Tid till nuet, att vara här, närvarande med tålamod...
fredag 18 januari 2013
Till Lina...
Idag är min kärlek och mina tankar hos Lina, Ws storasyster.
Hennes mamma har råkat ut för något hemskt och ligger på intensiven.
Vad jag kan förstå är läget kritiskt... :(
Fina lilla Lina.
Jag har en klump i halsen och ångest i bröstet.
Så här känns det alltså när människor man älskar har det svårt och man inte kan vara där för dem.
Jag känner mig så maktlös!
Allt jag kan göra är att be och hoppas att allt går väl...
Hennes mamma har råkat ut för något hemskt och ligger på intensiven.
Vad jag kan förstå är läget kritiskt... :(
Fina lilla Lina.
Jag har en klump i halsen och ångest i bröstet.
Så här känns det alltså när människor man älskar har det svårt och man inte kan vara där för dem.
Jag känner mig så maktlös!
Allt jag kan göra är att be och hoppas att allt går väl...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
